blog

Rust in je hoofd: Ont-moeten

Yogivana

Zit je hoofd vol en kun je moeilijk tot rust komen? Voel jij je ook gestrest en zit je niet lekker in je vel? Het kost veel energie om de hele tijd in gedachten te zijn en te piekeren over allerlei zaken. Belangrijk dus om je hoofd leeg te maken, zodat je weer helder kan nadenken en lekker kan ontspannen!

Hoe komt het dat je zo onrustig bent in je hoofd?

Tegenwoordig heeft iedereen het ontzettend druk en raast het leven door in sneltreinvaart. Je probeert mee te komen in het snelle leven en zo goed mogelijk je steentje bij te dragen in de maatschappij. Daarbij komen dan ook nog de dagelijkse dingen die thuis gedaan “moeten” worden en nog vele andere zaken. Door al die drukte en het “moeten” is het lastig om rust in je hoofd te creëren en loop je vaak achter de feiten aan. Dat is iets waar ik ook al enige tijd mee te kampen had, voordat ik stappen ging ondernemen om rust in mijn hoofd te creëren. Na een tijdje kwam ik erachter wat mij ontzettend hielp en nog steeds helpt bij het creëren van rust in mijn hoofd en dat wil ik met je delen!

Rust in je hoofd

Hoe kun je meer rust in je hoofd krijgen?

Er zijn heel veel manieren om meer rust in je hoofd te krijgen, teveel om hier te gaan benoemen. Ik beperk me dus nu alleen tot tips die met het thema “ont-moeten” te maken hebben, want “moeten” is wel een dingetje! Luister goed naar jezelf en ga ervoor zorgen dat moeten verandert in willen! Hoe voel je je? Wat voel je? Waar denk je aan? Wat wil je? Dit zijn belangrijke vragen om te kijken waar je nu het meeste last van hebt en tegelijkertijd ook dus de meeste behoefte aan kan hebben.


Van moeten naar willen
 
Elke dag leggen we onszelf allerlei dingen op die we denken dat we moeten doen. Dit moeten zorgt voor een hoge druk, stress en kost enorm veel energie, want je doet iets wat er van je verwacht wordt. Willen klinkt positief, geeft je keuzemogelijkheden en levert energie op. Op deze manier sta je stil bij jezelf en niet de ander. Een andere kijk op de situatie zorgt op deze manier voor een heel ander beeld, namelijk stilstaan bij jezelf!

1. Bewustwording
Probeer er eens bij stil te staan hoe vaak je op een dag het woord moeten gebruikt en denkt. Word je bewust hiervan en denk eens na welke dingen echt moeten en/of je bepaalde dingen ook door willen kunt vervangen. Het is aan jou de keuze om energie te geven aan bepaalde dingen, dus op deze manier kun je het ook een andere draai geven door eens goed te kijken naar wat prioriteiten zijn, maar vooral ook wat je zelf graag wilt!


2. Luister naar jezelf
Vaak ben je bezig met de dingen die er van je gevraagd worden of die gedaan moeten worden, maar je hoeft niet alles te doen. Luister naar je gevoel en kijk hoe je lichaam reageert op bepaalde “moetjes”. Je kan ook gewoon eens een keer nee zeggen tegen dingen die je niet wilt doen of omdat je weet dat ze niet goed voor je zijn. Kies voor de dingen die goed voor je voelen en neem eens wat vaker tijd voor jezelf! Al deze dingen zorgen namelijk voor energie. Ook krijg je op deze manier een beter overzicht en dat geeft ook rust in je hoofd.

3. Hulpmiddelen voor meer rust in je hoofd
Door het vele nadenken over allerlei zaken ben je continue bezig en maken je hersenen overuren en daar word je natuurlijk erg moe van. Om meer rust in je hoofd te krijgen is het goed om eens uit je hoofd te gaan en alleen maar met je lijf bezig te zijn. Hieronder staan enkele ideeën die je kan doen.

Meditatie

Meditatie

Oefening 1: De bodyscan
Dit is een van de meest gebruikte oefeningen voor meditatie voor beginners.

  • Ga op je rug op een yogamat liggen of ga comfortabel zitten op de bank of een meditatiekussen.

  • Leg je armen naast je heupen met je handpalmen omhoog.

  • Sluit je ogen.

  • Ga nu één voor één de delen van je lichaam langs. Benoem ze in je hoofd en probeer ze te voelen.

  • Begin bij je voeten en benoem alle delen ervan.

  • Daarna je enkels, scheenbenen, kuiten, knieën, bovenbenen en heupen. Doe dit bij beide benen tegelijk.

  • Ga dan naar je buik, je rug en je schouders.

  • Neem je bovenarmen waar, je ellebogen, je polsen en je vingers.

  • Via de hals en nek ga je naar je kaak, je mond, je ogen, je voorhoofd en als laatste je kruin.

Als je klaar bent blijf je nog even lekker rustig liggen of zitten.

Oefening 2: Ademhalingsoefening
Bij deze oefening richt je je aandacht op de ademhaling.

  • Zorg dat je recht op een stoel zit. Hoofd, nek en rug zijn in één lijn en de rug is niet tegen de leuning. Plaats je voeten beiden plat op de grond.

  • Je sluit je ogen of kijkt naar een punt schuin voor je. Hierbij is je hoofd recht naar voren gericht en richt je je ogen schuin naar beneden.

  • Adem één minuut rustig door je neus in en uit en let erop dat je bij het inademen je buik uitzet en bij het uitademen je je buik weer intrekt. Tijdens de oefening is het uiteindelijk de bedoeling met een ontspannen middenrif te ademen. Dit werkt rustgevend en door de focus op het volgen van de beweging te houden is het gemakkelijker om je aandacht te richten op je lijf ipv je hoofd.

  • Na de minuut kun je je bezigheden weer oppakken, indien nodig kan de oefening nog een paar keer herhaald worden.

Oefening 3: Nadi Shodhana
Nadi Shodhana is een traditionele ademhalingstechniek die lichaam en geest helpt te kalmeren. Het werkt goed bij stress, spanning en vermoeidheid.

  • Zorg dat je in een comfortabele houding zit met rechte rug en ontspannen schouders.

  • Plaats de wijs- en middelvinger van de rechterhand tussen je wenkbrauwen en je rechterduim op je rechterneusgat.

  • Adem diep, maar rustig in via je linkerneusgat.

  • Na de inademing plaats je de ringvinger op je linkerneusgat en haal de duim van het rechterneusgat af, de wijs- en middelvinger blijven tussen de wenkbrauwen.

  • Adem nu uit door het rechterneusgat.

  • Na het uitademen, adem je weer in door je rechterneusgat.

  • Daarna plaats je de duim weer op het rechterneusgat en haal je de ringvinger van het linkerneusgat af.

  • Adem uit door het linkerneusgat.

Ga door totdat je dit 9 rondes hebt gedaan. Zorg ervoor dat je steeds inademt via hetzelfde neusgat als waardoor je uitgeademd hebt.

Mindful wandelen
Wandelen is altijd fijn en werkt ontspannend, maar mindful wandelen voegt net wat extra’s toe aan je wandeling. Ga eens alleen de natuur in en zet al je zintuigen één voor één open.

  • Wat zie je?
  • Wat hoor je?
  • Wat ruik je?
  • Wat voel je?
  • Wat proef je?
Focus op je zintuigen en kom tot rust in de buitenlucht. Probeer zoveel mogelijk dingen op te merken. Neem de tijd en geniet ervan!


Yoga

Yoga
Yoga leert de geest en het lichaam te beheersen, om daarmee één te worden met jezelf en alles om je heen. Het haalt het beste in je naar boven en brengt je in balans. De oefeningen geven kracht en energie en zorgen voor een ontspannen gevoel. Het is een goede manier om te ontspannen.

Schrijf van je af
Als ik me onrustig voel vind ik het erg fijn om mijn gedachtes van me af te schrijven. Koop een leuk notitieboekje en maak er een soort dagboek van. Je hoeft niet iedere dag te schrijven, maar het werkt heel fijn om dingen van je af te schrijven als er bijv. teveel in je hoofd zit, als je niet lekker in je vel zit of dingen frustreren etc.

Je kan ook een moodbord maken om daarin alles even van je af te schrijven. Dit kunnen kreten zijn die in je hoofd zitten, gevoelens die je op dat moment ervaart, dingen die gebeurd zijn etc. Het kan positief, maar ook negatief zijn. Het maakt niet uit wat je erin zet, zolang het voor jezelf maar waarde heeft!
Hopelijk heb je iets aan mijn tips en krijg je zo wat rust in je hoofd en meer energie!